Voor jezelf opkomen

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Voor jezelf opkomen betekent dat je  in staat bent jouw grenzen te kennen en herkennen en deze duidelijk aan te geven aan je omgeving en je sociale contacten. Voor jezelf opkomen noemt men ook wel assertiviteit. Voor de ene persoon lijkt dit een natuurlijk proces, voor een ander is het moeten opkomen voor zichzelf een bron van frustraties, angsten en stress.

Voor jezelf opkomen tip 1: richt je op je positieve kanten

Uit onderzoek blijkt dat mensen die zich richten op hun sterke in plaats van hun zwakke punten onder andere zelfverzekerder en rustiger zijn. Ook hebben ze meer zelfwaarde, staan ze sterker in hun schoenen, zijn ze meer in staat om keuzes te kunnen en durven maken en leggen ze gemakkelijlker contacten om zo te komen tot waardevolle relaties en vriendschappen. Je positieve punten centraal zetten levert dus heel wat voordelen op.   Al ooit geprobeerd om je  positieve punten eens onder elkaar te zetten op papier of aan anderen eens te vragen wat zij ervaren als jouw positieve punten?

Voor jezelf opkomen tip 2: weet op voorhand wat je wil zeggen

Voor je iemand een antwoord geeft of voor je een ‘moeilijk’ gesprek aangaat, is het belangrijk dat je eerst goed weet wat je wil zeggen. Wat wil je precies overbrengen? Als je niet direct weet wat je wilt, bijvoorbeeld een voorstel, kan je beter zeggen: “laat me daar even over nadenken, ik kom daar nog op terug. Het is dus belangrijk om je tijd te nemen om tot een antwoord en/of beslissing te komen. Als je namelijk moeite hebt om voor jezelf op te komen, zijn momenten waarbij je direct moet beslissen moeilijk en leiden ze vaak tot foute antwoorden waardoor je nadien je zelf op je kop geeft en je alleen maar ellendig gaat voelen of  gestresseerd.  

Voor jezelf opkomen tip 3: praat in de ik-vorm

Als je voor jezelf opkomt, is het beter om in de ik-vorm te praten. Zeg dus niet: ‘jij doet dit en jij bent zus en zo of jij bent toch altijd zo ….  Je kunt beter zeggen: “ik heb gemerkt dat … en ik vind dat niet ok, of ik voel me daardoor niet gerespecteerd…”.  Doordat je in ik-vorm spreekt geef je de andere persoon niet het gevoel dat alles bij hem/haar ligt maar dat jij probeert weer te geven wat de situatie met je doet of wat jij ervan vindt. Op deze manier kan het gesprek rustig verlopen, voelt de ander zich niet te snel aangevallen en ook jij kan op een rustige manier dicht bij jezelf blijven en voor jouw standpunten blijven opkomen zonder emotioneel of boos te worden.

Voor jezelf opkomen tip 4: leer voor jezelf opkomen via coaching

Voor jezelf opkomen kan je wel degelijk leren.  Er bestaan heel wat zelfhulpboeken die je de weg kunnen wijzen.  Ook coaching kan je helpen.  Kijk gerust eens rond op het aanbod dat IdentiCo heeft rond zelfvertrouwen en assertiviteit.  Zin gekregen in een kennismakingsgesprek? Gewoon een een contactformuliertje invullen of even bellen op 0476.73.94.  

Deel |
.