S.O.S.! Ik heb examenstress!

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

De examentijd is een periode vol spanning, stress en hard werken. Met deze tips maak je deze tijd wat aangenamer voor jezelf.

Iedereen gaat weer anders om met spanning en stress tijdens de examens. Wat de één als heel belastend ervaart, vindt de ander juist een prettige werksituatie. Beter gezegd: stress is een gevoel, het is jouw beleving en beoordeling van een bepaalde situatie. Het positieve hiervan is dat je actief iets met dit gevoel van stress kan doen. Loopt de stress te hoog op, dan kun je met behulp van deze tips de examenstress beter te lijf:

  • Zorg voor een overzicht van wat je nog moet doen en maak vervolgens een planning.
  • Zorg voor ontspanning. Als je een examen hebt gehad, is het goed om hier even van bij te komen, bijvoorbeeld door te sporten muziek te luisteren of televisie te kijken.
  • Sta jezelf toe om fouten te maken. Iedereen maakt fouten, daarom mág je er ook een paar maken, zonder meteen een onvoldoende te krijgen.
  • Zorg dat je uitgeslapen bent. Nachtenlang doorleren heeft vaak geen zin; beter kun je goed uitgerust zijn, zodat je veel energie hebt om je goed te concentreren op je examen.
  • Werk doelgericht. Vaak is het handig om eerst je naam in te vullen, zodat je dat later niet vergeet. Ook kan het zinvol zijn om eerst in te schatten hoeveel tijd je nodig zult hebben en waar je het beste mee kunt beginnen. Lees de vragen zorgvuldig door en ga niet jagen.
  • Ruil negatieve gedachten in voor positieve gedachten. Was je examen gisteren onverwacht moeilijk? Dan zal die van morgen misschien juist meevallen!
  • Praat met je ouders, vrienden of klasgenoten over hoe je de spanning rondom je examen beleeft; over je gedachten, angsten en verwachtingen. Hou je het voor jezelf, dan levert dat vaak een extra bron van spanning op
  • Leer stress bij jezelf te herkennen: ben je gejaagd, gespannen of prikkelbaar? Heb je lichamelijke klachten? Doe hier wat mee, door bijvoorbeeld even rust te nemen of iets leuks te gaan doen.
  • Als je erg veel last hebt van bijvoorbeeld hartkloppingen, buikpijn of hyperventileren, dan kan het helpen om bewust vanuit de buik te ademen. Zo leer je je ademhaling te beheersen.
  • Beloon jezelf als je hard hebt gewerkt of als je denkt dat je een goed cijfer hebt gehaald. Ga bijvoorbeeld een ijsje eten, huur een leuke film of ga lekker in bad.
  •  Gaat je examenstress verder dan nerveus zijn maar heb je de indruk dat je elk moment gaat afhaken en zelfs niet meer kan studeren of dat je zelfs niet meer voor het examen wil opdagen.  Blijf er dan niet meer zitten en laat je professioneel begeleiden.  Coachingpraktijk IdentiCo kan je helpen om zicht te krijgen op wat maakt dat je last hebt van zoveel examenstress en hoe je hiermee kan leren omgaan.
Deel |
.