Over stress en mindfulness

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Over Mindfulness

Mindfulness kan je omschrijven als een toestand waarin je met vriendelijke aandacht aanwezig bent in het huidige moment. Je merkt je gedachten, fysieke ervaringen, emoties en gebeurtenissen op zonder erop te reageren volgens vaste gewoontes of op een automatische manier.
Dit betekent dat je keuzes kan maken over hoe je met de dingen omgaat en een rijk en vervullend leven kan leiden, ook al bevind je je in een stressvolle situatie.

Een belangrijk centraal aspect bij mindfulness is aandacht.  Aandacht voor alles wat je ziet, hoort, voelt. Mindfulness staat voor aandacht voor je lichaam, voor de buitenwereld, aandacht voor je gedachten, aandacht voor je gevoelens.

Een tweede aspect is mildheid. Je oordeelt niet. Je aanvaardt alles wat er is. Aanvaarden wil niet zeggen goedkeuren, aanvaarden wil zeggen opmerken wat er is zonder te oordelen.  Wij gaan automatisch oordelen en veroordelen, wat vaak een bron van frustratie, boosheid en ergernis is.   Leren niet te oordelen belangrijk om in mindere mate ongewenste gevoelens te ervaren en in meerdere mate rust.

Een derde aspect is openheid. Open wil zeggen ‘aan alles evenredig aandacht geven’.  Ook aan wat je ziet, hoort, voelt, denkt in plaats van bijvoorbeeld uitsluitend aan je problemen of pijn.  Door je gevoelens in een breder kader te plaatsen, in de totaliteit van wat je waarneemt, zullen ze je minder overweldigen.

Er zijn online heel wat mindfulnessoefeningen te vinden, deze vragen echter vaak al dat je wat meer vertrouwd bent met mindfulness en vragen ook een grote tijdsinvestering.  Je vindt hier alvast 1 praktische oefening die je kan helpen kennismaken met Mindfulness.  

Kies een slakkendag

Op een slakkendag doe je alles met volle aandacht. Sta 10 minuten vroeger op en doe alles uiterst traag en rustig.Stap op zijn ‘Afrikaans’ alsof het erg warm is en je je energie moet sparen.

Stap tergend traag naar de trein, rij extra traag en voorzichtig met de auto.Kom op adem en adem diep en rustig uit.Neem de tijd voor alles.

Observeer alles wat je ziet met aandacht : de kleur van de lucht, de mensen die je tegenkomt … observeer zonder te oordelen, neem gewoon waar.

Luister naar alle geluiden en oordeel niet.Voel alles wat je voelt.Doe alles traag in het nu! Geniet van het nu!

Deze en nog vele andere Mindfulnessoefeningen helpen je ontspannen. Zin gekregen naar meer? Op Vrijdag 16 en 17 Mei 2014 organiseert IdentiCo een twee-daagse training rond ‘Leren omgaan met Stress’. Je bent van harte welkom. We werken in kleine groep, dus je hebt alle mogelijkheid om je eigen stressbeheer eens goed onder de loep te nemen en de oefeningen die je aangereikt worden toe te passen. Meer informatie en inschrijven kan via www.identico.be! Heb je meer informatie nodig? Aarzel niet contact op te nemen op 016.88.87.91 of 0476.73.94.47.

Tot dan?

Deel |
.