Jij bent de manager van je verwachtingen!

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Stress ontstaat vaak door het verschil tussen de realiteit en de verwachtingen die we hebben. Hoe groter het verschil er tussen is en hoe meer wij toelaten dat dit tot frustraties leidt,hoe meer kans je geeft aan het stressvirus om je leven te beheersen. Negatieve verwachtingen veroorzaken van tevoren reeds angst, ongerustheid en dus ook stress.

Voorbeeld : je moet een presentatie geven.

Er zijn verschillende verwachtingen/gedachten die je hieraan kan koppelen :

  • Ik kan geen presentatie geven, ik ga een belachelijk figuur slaan

Gevoelens: faalangst - Gedrag: stotteren, onzeker overkomen

  • Ik doe mijn best het zo goed mogelijk voor te bereiden en we zien wel :

Gevoelens: neutraal gedraag; concentratie op de voorbereiding - Gedrag : meer kans op succesvolle presentatie

  • Tof, ik kan iedereen mijn ideeën laten zien en horen.

Gevoelens: enthousiasme - Gedrag : enthousiasme wordt overgebracht en het publiek voelt dit.

Opdracht:  Hou een week lang bij waar je je allemaal zorgen over maakt. Bereken daarna hoeveel procent daarvan is uitgekomen.

Ook (te) positieve verwachtingen kunnen problemen veroorzaken. Als jij blijft hopen dat iemand gaat veranderen opdat jij beter met hem overweg zou kunnen, dan is de kans groot dat dit nooit zal gebeuren. Hoe groter het verschil tussen jouw verwachtingen naar die persoon toe en de werkelijkheid van hoe hij of zij werkelijk is, hoe groter jouw frustratie, ergernis en stress.

Soms is het accepteren van de realiteit de beste weg naar een stressvrijer leven. Dit wil niet zeggen dat je nooit dingen mag veranderen. Verander echter enkel dat wat onder jouw controle ligt en jouw verantwoordelijkheid is. De realiteit van de ander is wat hij is en kan je niet veranderen, wel aanvaarden.

Deel |
.