Help, ik eet !

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Hoe komt het toch dat je soms kan eten en dat 'die leegte in jezelf' niet gevuld raakt ?  Je eet niet omdat je honger hebt, je eet omdat je je gevoelens probeert onder controle te krijgen door ze te begraven onder voedsel.

Emotioneel eten is het consumeren van grote hoeveelheden voedsel - meestal "comfort" of junkfood - in reactie op gevoelens in plaats van de honger. Experts   schatten dat 75% van overeten wordt veroorzaakt door emoties.

Velen van ons leren dat voedsel kan troost te brengen, althans op de korte termijn.  Met als gevolg dat we vaak weer naar levensmiddelen grijpen om emotionele problemen te helen. Eten wordt op die manier een gewoonte die we linken met het voorkomen van problemen of met het tijdelijk oplossen van problemen. Depressie, verveling, eenzaamheid, chronische woede, angst, frustratie, stress met interpersoonlijke relaties en slecht gevoel van eigenwaarde problemen kan leiden tot te veel eten en ongewenste gewichtstoename.

Door te identificeren wat ons doet eten (triggers), kunnen we leren hoe we onze emotionele problemen kunnen beheren zonder dat daarvoor voeding als reddingsboei gebruikt wordt.

Hoe herken je die triggers ?

Situaties en emoties die leiden tot emotioneel eetgedrag zijn onder te brengen in 3 hoofdcategorieën :

Situationeel.  Eten, omdat de mogelijkheid er nu eenmaal is. Bijvoorbeeld in een restaurant, door het  zien van een advertentie voor een bepaald voedingsmiddel, of als je net langs een bakker komt. Eten kan ook worden geassocieerd met bepaalde activiteiten, zoals tv-kijken, naar de bioscoop gaan of een sportevenement, enz.

Gedachten. Eten als gevolg van negatieve eigenwaarde of het maken van excuses voor het eten. Bijvoorbeeld, jezelf verwijten dat je geen wilskracht hebt of toch niet mooi bent.

Emoties. Eten, omdat je je slecht voelt, omdat je je gevoelens probeert sussen door jezelf te troosten met eten.

Om te bepalen welke jouw triggers zijn die je overmatig doen eten, hou je best gedurende een maand een dagboek bij waarin je niet alleen noteert wat en wanneer je eet, maar ook wat  gedachten of emoties waren toen je at.  Zo ontdek je snel je patronen en kan je daarin verandering beginnen aanbrengen  

 

 

Deel |
.