Giftige gedachten onschadelijk maken

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Negatieve automatische gedachten zijn gedachten die zonder waarschuwing gewoon in je hoofd lijken op te duiken. Vaak zijn deze negatieve automatische gedachten extreme, vervormde manieren om bepaalde gebeurtenissen of situaties te interpreteren. Daarom noemen we ze negatief en automatisch. De meeste mensen merken hun negatieve automatische gedachten niet eens op. En als ze al eens opgemerkt worden, worden ze vaak voor waar aangenomen en wordt er meestal niet getwijfeld aan hun gegrondheid.In de Cognitieve Gedragspsychologie is het niet de gebeurtenis zelf die bepaalde negatieve emoties veroorzaakt maar is vooral de betekenis die iemand aan een bepaalde gebeurtenis geeft de oorzaak van een bepaald negatief gevoel. Jouw gedachten beïnvloeden hoe je je gaat voelen en je je gaat gedragen of misschien net niet gaat gedragen.Negatieve gedachten vervormen vaak de feiten en staan het vinden van oplossingen van problemen vaak in de weg. Meer wel dan niet zitten deze gedachten vaak volledig naast de waarheid. Geloof dus niet alles wat je denkt. Probeer je gedachten kritisch te bekijken, ze uitgebreid te testen op hun feitelijk waarheidsgehalte en kijk of ze een eerlijke en nauwkeurige weerspiegeling zijn van de werkelijkheid. Daarna kan je overgaan tot het formuleren van een gezondere manier van denken.Hier vind je enkel vragen die je kunnen helpen om jouw negatieve gedachten te ontmaskeren:

  • Stap 1 : formuleer je automatische negatieve gedachte
  • Stap 2 : Mogelijke vragen:
  1. Kan ik bewijzen dat mijn gedachte waar is?
  2. Is mijn gedachte extreem/star of evenwichtig/flexibel?
  3. Leidt mijn gedachte tot gezonde gevoelens en gedragingen?
  4. Hoe voel en gedraag ik mij als ik op deze manier blijf denken?
  5. Zou ik een vriend(in) aanmoedigen om op deze manier te denken?
  6. Hoe zou ik mijn gedachte moeten veranderen opdat ik mij beter voel en anders gedraag?
  7. Wat zou een andere gezondere gedachte mij kunnen opleveren?
  • Stap 3 : Formuleer een nieuwe gezonde gedachte

Veel succes!    

Deel |
.