De 8 burn-out alarmbellen

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Een burn-out kan je best vermijden.  Zoveel is duidelijk.  Maar hoe weet je nu dat je op het pad richting burn-out aan het fietsen bent ?  Deze lijst biedt je de 8 meest voorkomende symptomen op. 

  1. Verveling.  Geloof het of niet maar verveling is niet goed voor je.  Het is normaal dat je niet altijd zin hebt om te werken en een dagje in je ligzetel in je tuin je meer aanspreekt Mensen met burn-out hebben dit gevoel echter voortdurend.  Ze kunnen het niet langer opbrengen om enthousiast te zijn over hun werk, hun taken.
  2. Te veel werk.  Wie geen last heeft van verveling maar in tegendeel veel te veel en te hard werkt en daardoor constant onder tijdsdruk staat is extra gevoelig voor vermoeidheid, stress en uiteindelijk burn-out.
  3. Te weinig werk.  Het mag je misschien verbazen maar ook een tekort aan taken of opdrachten kan leiden tot een burn-out. Als werknemer heb je het gevoel nodig dat je een nuttige bijdrage levert binnen je bedrijf. Werk je echter voortdurend onder je potentieel dan krijg je het gevoel dat je je tijd aan het verprutsen bent.  Gevolg : zware frustraties en ergernissen.  Vaak spreken we hier van een 'bore-out'.
  4. Stress. Als je dagelijks een job moet doen die je veracht, kan je ernstig gestresseerd raken. Afhankelijk van je persoonlijkheid, uit deze stress zich op verschillende manieren. 
  5. Tijdbewustzijn. Kijk je vaak op je horloge? Heb je het gevoel dat er uren voorbij zijn terwijl de klok amper een kwartier later aanwijst? Mensen met een burn-out zijn extreem gevoelig voor tijd. Ze gebruiken het vooruitgaan van de tijd als een middel om hen door de dag te helpen. Daarnaast hebben ze het gevoel dat de tijd dat ze niet moeten werken veel sneller voorbij gaat. Mensen die met plezier werken daarentegen vinden net dat hun dag snel voorbij is.
  6. Concentratiestoornis. Mensen met een burn-out putten geen plezier noch voldoening uit hun werk en hebben bijgevolg de grootste moeite om zich te blijven concentreren. Als je blijft staren naar hetzelfde computerscherm of als je blijft prutsen aan een opdracht is het misschien niet slecht om even na te denken.
  7. Lage eigenwaarde. 'Je bent wat je doet' Zo ervaren de meeste mensen hun werksituatie. Het directe gevolg van die opvatting is dat wanneer je je eigen werk niet al te hoog inschat, je eigenwaarde mee de dieperik ingaat.
  8. Ook lichamelijke klachten kunnen belangrijke signalen zijn: vermoeidheid, spierpijn, nekpijn, rugpijn, …
Deel |
.