Assertief leren zijn!

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Hoe vaak zeg je sorry, terwijl je eigenlijk niets verkeerd hebt gedaan? Zeg je soms ja, terwijl je eigenlijk nee wilde zeggen? Of verzin je een smoes om ergens onderuit te komen?
Aan de andere kant: reageer jij ook wel eens kattig op een verzoek? En houd jij altijd rekening met de belangen en gevoelens van een ander in het behalen van je eigen doelen?

Hoog tijd om wat aan je assertiviteit te gaan doen. Want: waarom zeg je niet waar het op staat en geef je de ander die ruimte ook niet?

Wat is assertiviteit?

Assertiviteit is het uiten van je gedachten, gevoelens en meningen op een directe, eerlijke en gepaste wijze. Je komt op voor je eigen belangen op een manier die past bij de situatie en die zowel respectvol is naar jezelf als naar de ander.

Assertiviteit, subassertiviteit en agressiviteit

Je kunt zeggen dat assertiviteit betekent dat je een balans vindt tussen het behartigen van je eigen belangen en het rekening houden met de belangen van een ander.

Als je te veel rekening houdt met het belang van een ander en je eigen belang verwaarloost, noemen we dat subassertief.

Als je vooral je eigen belang ziet en de belangen van de ander niet ziet of negeert, noemen we dat agressief.

Een voorbeeld:

Stel je voor: Je baas vraagt of je morgen over wilt werken, terwijl je net met je partner hebt afgesproken voor een romantische avond. Bovendien heb je deze week al twee keer overgewerkt. Welk antwoord zou jij geven?

  • A :  “Dat moet dan maar” (en voelt meteen al een knoop in je maag, omdat je dit ook weer tegen je partner moet gaan zeggen)
  • B“Bekijk het maar, het is al de derde keer deze week. Je zoekt het maar uit!”
  • C“Nee, helaas, morgenavond lukt het me niet. Ik heb al een andere afspraak staan die ik niet  af wil zeggen“.

Zeg jij A?

Je durft niet te zeggen wat je wilt en laat je wat in de maag splitsen. Dit noemen we subassertief gedrag. Je laat je leiden door gedachten als: “Misschien wordt mijn baas wel boos als ik nee zeg” of "zo erg is het ook weer niet" of “ anderen doen het ook, dus kan ik niet achterblijven”. Je geeft daardoor geen grenzen aan, neemt geen verantwoordelijkheid (je had namelijk al een afspraak) en voelt je zelfs het slachtoffer. Daardoor kom je ook met jezelf in de problemen.

Zeg jij B?

De tweede reactie is ook niet effectief. Het is een voorbeeld van agressief gedrag. Je bereikt er misschien mee dat je niet hoeft over te werken, maar de relatie met je baas heeft wel wat deuken opgelopen. Een agressieve reactie is een buitenproportionele reactie. Je verbreekt er alle contact mee en hebt grote kans op ruzie. En waarom zou je het niet vriendelijk kunnen zeggen?

Zeg jij C?

Een voorbeeld van assertief gedrag. Je zegt wat je wilt, zonder grof of onderdanig te worden. Door vastberaden en vriendelijk een verzoek te weigeren, is de kans groot dat de ander zich jouw reactie zal aantrekken.

De kern van assertief gedrag is dat je voor jezelf durft op te komen, je eigen mening en je gevoel durft te uiten zonder je schuldig of onzeker te voelen, en zonder daarbij de belangen van je gesprekspartner onnodig te schaden.  Indien je dit moeilijk vindt om te doen, indien je keer op keer toch weer in die valkuil valt, blijf dan niet bij de pakken zitten.  De coachingsessies van IdentiCo kunnen je helpen om hier verandering in te brengen en het nodige zelfvertrouwen te krijgen dat je in staat stelt om op een assertieve maar respectvolle manier op te komen voor jezelf.  Neem gerust contact op voor meer informatie of bel 0476.73.94.47.

Deel |
.