Assertief communiceren kan je leren!

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Weet dan dat je niet op elke vraag onmiddellijk antwoord hoeft te geven.
Je mag er best over nadenken – en kan dat ook eerlijk zeggen. Je hoeft echt niet op elke vraag een antwoord te geven.

Wat nu als jouw tegenspeler onvriendelijk is of je provoceert?
Ga vooral niet mee in de onvriendelijkheid. De beste aanpak is altijd kalm en objectief te blijven. Dan kan het gesprek zowel voor jou als voor de ander rustig blijven verlopen. Vuur met vuur bestrijden is nooit een goed idee.

Er is niets mis mee om meer informatie te vragen. Door het stellen van de juiste vragen krijg je informatie waardoor de situatie duidelijk wordt. Vragen stellen heeft nog een voordeel: je dwingt de ander ook tot nadenken.

Enkele voorbeelden van vragen die je kan stellen:
"Waarom zegt u dat?"
"Wat bedoelt u precies?
"Wat wilt u hiermee zeggen, bereiken?"
"Wat maakt dat u deze opmerking maakt?

Je gesprekspartner zal zich ongetwijfeld een stuk meegaander of vriendelijker opstellen omdat hij of zij het gevoel krijgt dat je werkelijk betrokken bent door deze manier van actief  vragen stellen.  

Op een actieve manier vragen stellen kan je leren. Tijdens een individueel coachingtraject of het volgen van een cursus Assertiviteit en zelfvertrouwen bij IdentiCo, krijg je heel wat tips en praktische oefeningen mee om je hierin te trainen. Geef gerust een seintje indien je hier mee informatie over wenst te ontvangen. Gebruik hiervoor het contactformulier of bel naar 016.88.87.91 of 0476.73.94.47.

Ook de volgende tips kunnen je  verder helpen tijdens moeilijkere gesprekken:

1. Durf voor je mening uitkomen en laat je niet onderbreken. Wanneer iemand je onderbreekt, vraag dan vriendelijk maar kordaat om te mogen uitspreken. Het is jouw goed recht en het spreekt vanzelf dat je de ander ook laat uitspreken wanneer die aan het woord is.
2. Assertief zijn is positief over jezelf zijn. Ga uit van jouw sterktes en kernkwaliteiten en houd rekening met jouw minder sterke punten. Je hoeft niet alles te kunnen of te weten. Misschien ben je wat minder krachtdadig of wat meer verlegen dan een collega, maar je hebt ongetwijfeld kwaliteiten die de ander niet of minder heeft. Sta achter uzelf.
3. Houd niet te veel rekening met wat anderen vinden. Het gaat om wat jij ervan vindt. Het is altijd nuttig om te luisteren naar een andere mening, maar dat betekent nog niet dat je daar ook effectief rekening mee moet houden.
4. Vermijd twijfeltaal. Als je  wat krachtiger en meer zelfzeker wil overkomen, vermijd dan het gebruik van twijfelwoorden zoals “misschien”, “een beetje”, “eventueel”, enz... Probeer jouw gedachten helder te formuleren en ga wollig taalgebruik uit de weg. Zo kom je ongetwijfeld een stuk assertiever over.
5. Laat je  niet onder druk zetten en vraag meer tijd indien je  dat nodig hebt. Wanneer iemand je  onverwacht confronteert met een vraag, kan je  bijvoorbeeld antwoorden: “Ik zal er over nadenken en dan kom ik er morgen op terug.” Of als je het antwoord niet weet op een vraag kan je  in plaats van paniekerig naar een antwoord te zoeken gewoon zeggen:”Daar kan ik nu niet meteen op antwoorden, ik zoek het op en laat je iets weten.”

Veel succes ermee! En wie weet zien mekaar terug op de cursus Zelfvertrouwen en Assertiviteit

Deel |
.