5 tips om snel je stress te verminderen

afbeelding van Coach Identico
Kolom 2

Zit je in een stressvolle periode en voel je je daardoor opgejaagd en kun je je niet meer ontspennen? Kun je je werk maar niet van je afzetten en heb je het gevoel dat je geleefd wordt? Onderstaande tips lichten al een stukje van de sluier op.  Heel eenvoudig toe te passen en je krijgt vrij snel resultaat.

1. Doe ontspanningsoefeningen

In een periode van stress is het moeilijk om je goed te ontspannen. Toch is het belangrijk om dit wel te proberen want dit is de beste oplossing tegen stress. Zo kun je ademhalingsoefeningen doen waarbij je je heel erg bewust wordt van je eigen ademhaling. Probeer door je buik te ademen en je  ademhaling te vertragen. Je zal merken dat je stress gevoel vermindert.  Mindfullness biedt heel wat ademhalingsoefeningen en relaxatietechnieken.  Tijdens een coachingtraject of de  training ‘Omgaan met Stress’ van Identico krijg je alvast een heel reeks tips en oefeningen mee.

2. Eet gezonder

Voeding is de motor van jouw lichaam. De meeste mensen hebben minder honger als ze last hebben van stress en eten daardoor te weinig. Anderen eten juist meer.  Onderzoek wijst uit dat koolhydraat- en vezelriijk voedsel meer serotonine aanmaakt in de hersenen. Dit is het hormoon dat zorgt voor een gelukzalig gevoel. Aardappelen, peulvruchten en rijst zijn koolhydraatrijk en ook gezond. Eet genoeg groente en fruit zodat je genoeg vitaminen binnenkrijgt. Vergeet ook zeker niet te drinken. Minstens 2 liter water per dag drinken helpt je jouw lichaam én dus ook je geest fit en gezond te houden.

3. Even niets doen

Heb je vaak het gevoel dat je geleefd wordt en maak je je nogal snel druk? Een goed time management systeem is belangrijk.  Het geeft je mogelijkheid om door de bomen het bos nog te zien en het gevoel te hebben dat alles in orde komt.  Even belangrijk echter is ook dat je momenten inplant waar je helemaal niet hoeft te doen. Kleur deze momenten in in je agenda, ze zijn net zo belangrijk als al die volle vakjes met dingen die allemaal ‘moeten’.

Doe iets leuks.  Werk je voornamelijk met je hoofd? Ga dan eens fysiek aan de slag. Ga sporten, schilderen, maak muziek of lees een ontspannend boek.  Of een lekkere siësta, onze Spaanse medemens heeft al eeuwenlang begrepen hoe deugddoend dit kan zijn.

4. Moeten mag niet meer

Mensen die gestresst zijn, zijn vaak ook een beetje ‘controle’ freaks.  Het woordje moeten komt ontelbare keren voor in hun taalgebruik en hun denken.  Ga voor jezelf eens na hoe vaak je iets doet omdat  je denkt dat het moet.  Maar is dat wel zo? Van wie moet het dan? Van de ander of is het jouw eigen veeleisende stem?  Vervang het woordje ‘moeten’ eens door ‘mogen’, ‘kunnen’ of andere minder dwangmatige woorden. Het vraagt een beetje training maar eenmaal je jezelf regelmatig corrigeert, zal je merken dat je stress aanzienlijk vermindert.

5. Hup met de beentjes

Je hebt stress, je voelt je uitgeput. Hoe kan je dan in godsnaam nog meer gaan bewegen? Het klinkt inderdaad tegenstrijdig maar toch is beweging een van de meeste effectieve remedies tegen stress. Beweging doet jouw lichaam meer endorfine aanmaken, een hormoon dat er voor zorgt dat je je gelukkiger voelt. Geen zin om te zwoegen in de Fitness? Begin al eens met elke dag een half uurtje te wandelen.  Door de frisse lucht voel je je vaak ook stukken beter dan wanneer je de hele dag binnen zit.

Wens je meer informatie over hoe je met stress kan omgaan?  Een individueel coachingtraject bij IdentiCo of een cursus ‘Omgaan met Stress’ biedt je antwoord op heel wat vragen.

Deel |
.